viernes, 27 de noviembre de 2009

Siete mujeres del Sur

"Una reflexión sobre la posibilidad de un amor romántico en el Sur durante una era de proliferación de armas nucleares.”

The film remains haunted by some of the anxiety that quickened McElwee's interest in Sherman in the first place: ?total war? now equals nuclear holocaust and we see a South determined not to be the victim of a second devastation. We're also drawn into McElwee's dry, deadpan explorations of the limitations of voyeurism, the relationship between watching life and watching art and the possibility of disappearing down a crack between the two. Subtitled "A Meditation on the Possibility of Romantic Love in the South during an Era of Nuclear Weapons Proliferation," Sherman's March is definitely that and a great deal more. It?s as densely populated, thematically rich and coherently wide-ranging as the best comic novel. The long ridiculed notion of cinema v?rit? is vindicated and sent up all over again in one of the best American movies of the year.
- Bill Gosden, 23rd Wellington Film Festval 1994.

It paints a casual but telling portrait of the white, middle-class South, where prosperity is tinged with paranoia and religious fundamentalism, where the landscape is dotted with statues commemorating past destruction and nuclear-power plants threatening future apocalypse? though this meditation reaches no conclusions, by the end its ideas have dovetailed so neatly that it?s hard to believe that Sherman's March was not scripted, that it?s not a fiction film disguised as a documentary. How else to explain all the graceful coincidences, all the happy metaphors that hold it together and make it soar?
- John Powers, L.A. Weekly, 16 November 1987.


La película me gusta. Más que un autorretrato, sentí que era en realidad una serie de retratos de gente que iba llegando a la vida de Ross Mcelwee. A su vez, esta serie de retratos se vuelven una exploración del sur de Estados Unidos.

Aunque también es una exploración de si mismo, y una constante confrontación enfocada hacia sus relaciones.






La película empezó como un proyecto para encontrar/seguir los pasos del general William Sherman, pero mutó en este retrato, lo cual la hace honesta desde el comienzo.

La cámara se vuelve un medio para relacionarse, entre un escudo o un espejo para acercarse a la gente.

"Un tercer factor que deseaba experimentar con una mayor profundidad era la voz en off. Para introducir al público en el tono confidencial se hacía necesario que ésta fuera subjetiva, con un tono confesional, y, siempre que fuese posible, humorística,. Tenía que hablar bajo, en un tono que se acercase a veces a la sotto voce. La narración debía hacerse a modo de conversación, con sus silencios y sus dudas. Y tenía que utilizar el tiempo presente, si bien en el film aparecen reflexiones sobre acontecimientos del pasado, tanto histórico como personal.

Al aparecer en mi propio film, me liberaba finalmente de cualquier pretensión de objetividad, ese pesado lastre que el documental arrastra desde hace mucho tiempo. El documentalista vuelve la cámara sobre sí en busca de una realidad más subjetiva, diferente. Esta técnica sería un intento de perversión de la distanciación brechtiana , en la que todos los elementos en juego recuerdan al público que “no se encuentra más que ante una obra”. Yo quería decir al público: “No es más que un film, pero un film que habla de mi vida, que resulta ser una historia verdadera”.



MM: Don't your family and friends consider your filming intrusive?

Ross Mcelwee: Yes, but they put up with it. It's strange, but it's now harder for me rather than easier as the years go on.

MM: Why is that?

RM: Because you start to value your time with people a lot more and you don't want to impinge upon them with the camera. There's always that struggle.

MM: In Sherman's March, Charleen tells you to "stop hiding behind that camera!" To what extent were you hiding?

RM: Well, of course, that's the whole notion behind cinema verite, that you can remain a silent observer behind the camera. There's a lot of truth to that. I think that I was playing with the irony of that notion in Sherman's March. That's clearly part of what the filmmaker's doing, he's hiding behind the camera. He's gotten scalded by life, his lover left him and so he retreats into the mollusk shell of his camera and pokes his head out now and then. It's meant to be somewhat obvious and somewhat humorous. I think that there's also some truth, at least for me, that when life has been rough I've taken some solace in simply ceasing to try to understand it and simply recorded it, collect it, and store it away for future analysis.



"Lo que funciona muy bien en el cinéma-vérité, cuando funciona, es que el público comprende que se trata de la “verdadera vida”. No existe ninguna escritura previa, ningún atisbo de interpretación ante la cámara. Lo que vemos es lo que el realizador ha conseguido captar del flujo real de la vida. Así, el cinéma-vérité está impregnado por un cierto nerviosismo, por una leve agitación, por una torpeza que llama la atención del espectador."

http://www.filmvault.com/filmvault/austin/s/shermansmarch1.html
http://www.cccb.org/es/audiovisual?idg=17703
http://www.democraticunderground.com/discuss/duboard.php?az=view_all&address=105x1166428
http://www.documentary.org/content/playback-ross-mcelwees-shermans-marchjeffrey-blitzs-spellbound
http://archibaldodelacruz.blogspot.com/2009/05/lecciones-de-voz-proposito-de-ross.html
http://www.unav.es/fcom/comunicacionysociedad/es/resena.php?art_id=15
http://www.blogsandocs.com/?p=324&pp=3
http://www.moviemaker.com/directing/article/mcelwees_march_3024/
http://www.filmsociety.wellington.net.nz/db/screeningdetail.php?id=469

No hay comentarios:

Publicar un comentario